Suzuki GSX-R Motorcycle Forums Gixxer.com banner

Problemen met het ontluchten van de remmen? Kijk hier, fail-proof ontluchting

264K views 365 replies 139 participants last post by  TheGeek  
#1 · (Edited)
Onfeilbaar ontluchten. ........... VERTROUW ME

Koop wat teflontape.
Koop wat doorzichtige aquariumslang.
Koop een opvangfles voor de vloeistof
Koop een sleutel voor ontluchters (8 mm op de meeste)
Koop een kruiskopschroevendraaier om het deksel van het reservoir te verwijderen
Koop een NIEUWE, ONGEOPPENDE FLES KWALITEITS remvloeistof. BELANGRIJK!!.
Neemt slechts één persoon

Plak tape op de schroefdraad van de ontluchters, en wees voorzichtig dat je het niet zo laag op de ontluchters aanbrengt dat het eronder komt. De teflontape is belangrijk om te voorkomen dat er lucht langs de schroefdraad van de ontluchters in het systeem komt, en om de ontluchter op zijn plaats te houden terwijl je de hendel pompt. De tape is hier een van de kritieke onderdelen. Als je geen tape wilt gebruiken, is een andere optie draadafdichtmiddel van Speed Bleeder http://compare.ebay.com/like/390486839094?var=lv&ltyp=AllFixedPriceItemTypes&var=sbar. De draadafdichting is wat Speedbleeders echt laat werken. De slang die ik aan de nippel van de ontluchter bevestig zodra er vloeistof in zit (na de eerste pomp), werkt net als de terugslagklep in Speedbleeders. Omdat je de slang toch nodig hebt om geen rommel te maken, is de terugslagklep zinloos. De sleutel is de afdichting op de schroefdraad om te voorkomen dat er lucht langs de schroefdraad komt.

Vergeet de methode "Pompen pompen pompen, open... dicht... herhaal". Het is waardeloos.

Bevestig de slang aan de ontluchters. Leid die slang naar een opvangfles ruim boven de nippel die je ontlucht, zodat je een kolom vloeistof in de slang bovenop de ontluchter houdt. Deze kolom vloeistof in de slang bovenop de nippels is erg belangrijk om te voorkomen dat er lucht terug in het systeem komt

Draai de ontluchter van de hoofdcilinder net genoeg open zodat je nog wat druk op de hendel hebt als je hem aantrekt, maar er komt ook vloeistof uit. Pomp totdat er schone, heldere vloeistof uit de MC-ontluchter komt. Ik laat meestal een heel reservoir vloeistof door de ontluchter lopen. Ik heb ook gemerkt dat het helpt om de hendel "terug te laten springen". Ik weet niet zeker waarom. Het kan vastzittende bellen losmaken, of kleine bellen grotere bellen laten vormen. Maar het helpt soms, vooral bij het vullen van een nieuw systeem. Vul het reservoir opnieuw en ga naar de rechteronderremklauw.

Klop lichtjes op de leidingen met iets

Draai de ontluchter op de rechteronderremklauw (met teflontape) weer net genoeg open zodat er vloeistof uit kan, maar er is enige inspanning op de hendel. Laat een heel reservoir erdoorheen lopen. Ontluchter sluiten.

Klop weer op de leidingen

Herhaal met de linkerremklauw.

Herhaal bij alle drie de ontluchters (wat betekent dat je dit TWEE KEER bij ELKE ontluchter doet) met ongeveer één vol reservoir bij elke ontluchter.

Verwijder alle slangen en opvangflessen. Opruimen en rijden.

Geloof me, je zult me later dankbaar zijn. Ervan uitgaande dat je geen mechanisch probleem hebt, heb je nu de stevigste hendel die je ooit in je leven hebt gevoeld.

Sommige mensen beweren dat het "zonde" is om zoveel vloeistof te gebruiken. De waarheid is dat een fles vloeistof toch al afval is als hij eenmaal is geopend. Dus je kunt het net zo goed door het systeem laten lopen om oude vloeistof en bellen weg te spoelen voordat je de fles weggooit. Als hij eenmaal is geopend, is hij water uit de atmosfeer gaan absorberen en is hij AFVAL.
 
#3 ·
Ik heb meer pech met een mityvac. De mijne ligt ergens in een hoek te rotten. Ik gebruik het nooit. Ik denk dat ik het misschien 5 keer heb geprobeerd te gebruiken, en elke keer eindigde ik het "op mijn manier" te doen.
 
#4 ·
Geabonneerd voor toekomstige referentie.........:thumbup
 
#8 ·
Ik ging deze techniek proberen.

"Plak tape op de schroefdraad van de ontluchters, en wees voorzichtig dat het niet zo laag op de ontluchters komt dat het eronder komt."

Kun je dit wat meer uitleggen? Is het simpelweg een kwestie van het wikkelen van de teflontape rond het schroefdraadgedeelte van de ontluchtingsnippel en wat bedoel je met voorzichtig zijn dat het niet zo laag op de ontluchters komt dat het eronder komt?
 
#11 ·
Ik zou deze techniek proberen.

"Doe tape op de schroefdraad van de ontluchters, en wees voorzichtig dat het niet zo laag op de ontluchters komt dat het eronder komt."

Kun je dit wat meer uitleggen? Is het gewoon een kwestie van het wikkelen van de teflontape rond het schroefdraadgedeelte van de ontluchtingsnippel en wat bedoel je met voorzichtig zijn dat het niet zo laag op de ontluchters komt dat het eronder komt?
Ja, zo simpel is het. Hij bedoelt dat je niet wilt dat het zo laag zit dat het teflon onder de ontluchter komt en daar vast komt te zitten. Heeft waarschijnlijk te maken met het uiteenvallen van het teflon
 
#10 ·
Ik heb de stofzuiger ook altijd gehaat. Hij zou lucht aanzuigen rond de ontluchter, zelfs met teflontape. Zwaar vet zou werken, maar het zou een grote puinhoop veroorzaken.

Ik betrek nu gewoon mijn zoon erbij. Ik heb het alleen gedaan zoals je het beschrijft en het werkt prima. Maar een beetje vader-zoon tijd is ook goed. Hij vindt het heerlijk om op de fiets te zitten en voor mij de rem in te trappen.
 
#12 ·
De ontluchter werkt door op een zitting te drukken wanneer u hem vastdraait. Als het teflon in de zitting komt (het kegelvormige deel in de ontluchter), kan dit ervoor zorgen dat ze heel lichtjes gaan lekken. Zorg ervoor dat u alleen genoeg gebruikt om de schroefdraad te bedekken, maar niet zoveel dat het in het zittinggedeelte komt.
 
#24 ·
De ontluchter werkt door op een zitting te drukken wanneer je hem vastdraait. Als het teflon in de zitting komt (het kegelvormige deel in de ontluchter), kan dit ervoor zorgen dat ze heel lichtjes gaan lekken. Zorg ervoor dat je alleen genoeg gebruikt om de schroefdraad te bedekken, maar niet zo veel dat het in het zittinggedeelte komt
akkoord

MityVacs zuigen in principe, en krijgen het zelden zo goed gedaan als een goede ontluchting. Het is misschien goed genoeg voor gebruik op de weg, maar voor gebruik op het circuit heb ik nog nooit meegemaakt dat een mity vac fade-vrij ontluchten oplevert
niet akkoord

en ik sluit de ontluchters terwijl de mity-vac nog onder vacuĂĽm staat. Als je vacuĂĽm op het systeem hebt en de slang eraf trekt, dan zuig je lucht in de ontluchter. Denk erover na.

ik verwijder de ontluchtingsschroef en tape de schroefdraad met teflon. Ik plaats de schroef opnieuw en ik maak de ontluchtingsschroef een kwartslag los met een 8 mm ringsleutel en zet dan met tie-wraps (kleine tie-wraps) een doorzichtige slang vast aan de ontluchtingsnippel. Ik laat de sleutel op de ontluchtingsschroef zitten. VacuĂĽm trekken... dan sluit ik de ontluchtingsschroef terwijl ik nog steeds een licht vacuĂĽm trek. Geen lucht.
 
#13 ·
Er is een andere manier om het te doen.

1) Gebruik een grote spuit. Vul met verse vloeistof.
2) Hoofdcilinder leegmaken.
3) Spuit op de ontluchtingsnippel van de remklauw plaatsen.
4) Nippel openen en verse vloeistof in de ontluchtingsnippel van de remklauw pompen. Nippel sluiten terwijl u nog pompt.
5) Overtollige vloeistof uit het hoofdreservoir verwijderen.
6) Andere remklauw hetzelfde als in 4) hierboven.
7) Controleer op bellen in het hoofdreservoir terwijl het zich vult. Herhaal de procedure totdat er geen bellen meer te zien zijn. Ik krijg met deze methode elke keer de eerste keer een harde hendel.

Bellen drijven graag omhoog, dus omgekeerd ontluchten werkt met de zwaartekracht. Hoewel de leidingen vrij dun zijn, weet ik niet hoeveel verschil het maakt.

Beter dan zuigen IMO vanwege de luchtlekken rond de nippels die bellen veroorzaken, wat de detectie van waar de lucht vandaan komt, verwarrend maakt.

Zorg ervoor dat de nippels intern schoon zijn voordat u er vloeistof in pompt om het remsysteem niet te verontreinigen.
 
#172 · (Edited)
Er is een andere manier waarop het gedaan kan worden.

1) Gebruik een grote spuit. Vul met verse vloeistof.
2) Leeg de hoofdcilinder.
3) Zet de spuit op de ontluchtingsnippel van de remklauw.
4) Open de nippel en pomp verse vloeistof in de ontluchtingsnippel van de remklauw. Sluit de nippel terwijl je nog pompt.
5) Leeg overtollige vloeistof uit het hoofdreservoir.
6) Doe de andere remklauw hetzelfde als in 4) hierboven.
7) Controleer op bellen in het hoofdreservoir terwijl het zich vult. Herhaal de procedure totdat er geen bellen meer te zien zijn. Ik krijg met deze methode elke keer de eerste keer een harde hendel.

Bellen drijven graag naar boven, dus omgekeerd ontluchten werkt met de zwaartekracht. Hoewel de leidingen vrij dun zijn, weet ik niet hoeveel verschil het maakt.

Beter dan zuigen IMO vanwege de luchtlekken rond de nippels die bellen veroorzaken, wat de detectie van waar de lucht vandaan komt, verwarrend maakt.

Zorg ervoor dat de nippels intern schoon zijn voordat je er vloeistof in pompt om het remsysteem niet te verontreinigen.
Dit is zo ongeveer de methode die ik al meer dan 20 jaar in de werkplaats gebruik... Wat ik echter gebruik, is een oliekannetje met pomp - de metalen kan met een tuit en een pomphendel, zet je toevoerslang daarop en het bevat 2-3 reservoirs vloeistof. (je zult veel tijd kwijt zijn met het loskoppelen/bijvullen/opnieuw aansluiten van een spuit, en je krijgt ook elke keer lucht in de toevoer)

Ik maak er ook een gewoonte van om de zuigers van de remklauw helemaal naar binnen te duwen voordat ik ontlucht, dit minimaliseert de hoeveelheid vloeistofruimte, wat ook potentieel luchtruimte is, waardoor je de best mogelijke ontluchting krijgt.

Kijk ook hoe je hoofdcilinder op het stuur is geplaatst - het is zeer waarschijnlijk dat de reservoirinlaat niet het hoogste punt is - dit kan lucht in de hoofdcilinder vasthouden.

Laatste tip - als je vloeistof in het reservoir er donker/troebel uitziet of als er sediment op de bodem ligt - veeg het dan weg met papieren handdoeken of tissues voordat je het vult en ontlucht, je wilt niet dat de troep door het systeem wordt gepompt.

OP - geweldige post, goede methode!

EDIT - LOL! Ik zag net mijn gebruikersnaam "novice" LMFAO! Ik ben hier al 10 jaar... Toen we zelfs gratis webpagina's hadden met lidmaatschap... Ik heb sinds de jaren 80 winkels gerund... Aantal berichten slechts 95? dat kan niet kloppen...
 
#17 ·
De meeste motorzaken verkopen de automatische vacuĂĽm ontluchter voor ongeveer $45.... slang aansluiten, trekker overhalen... vacuĂĽm zuigt de lucht eruit. Ja, een beetje duur... maar je remmen ontluchten ZONDER 50 handleidingen te hoeven lezen om de beste te vinden of er langer dan 5 minuten over te doen, is geweldig :punk

betaalt zichzelf vrijwel de eerste keer dat je hem gebruikt... vooral op het circuit als tijd cruciaal is tussen de sessies.
 
#18 ·
De meeste MC-winkels verkopen de automatische vacuĂĽm ontluchter voor ongeveer $45....slang aansluiten, trekker overhalen...vacuĂĽm zuigt lucht eruit. Ja, een beetje duur...maar om je remmen te ontluchten ZONDER 50 write-ups te hoeven lezen om de beste te vinden of langer dan 5 minuten bezig te zijn, is geweldig :punk

Betaalt zichzelf zo ongeveer de eerste keer dat je hem gebruikt...vooral op het circuit als tijd cruciaal is tussen de sessies.
MityVacs zuigen in principe, en krijgen het zelden zo goed gedaan als een goede ontluchting. Het kan goed genoeg zijn voor gebruik op de weg, maar voor gebruik op het circuit heb ik nog nooit meegemaakt dat een mity vac fade-vrij ontluchten oplevert
 
#19 ·
Mijn remmen voelden sponsachtig aan, maar ik bleef het ontluchten uitstellen. Je draad inspireerde me en het werkte prima. Goede post
 
#20 ·
Interessant stuk. Ik zal deze methode proberen als ik mijn nieuwe (oude) 600 k1 krijg. Als je zegt:

Crack bleeder on lower right caliper (with teflon tape on it) again just enough that fluid will pass out of it, but there is some effort at the lever. Run an entire reservoir through it. Close bleeder.
Ik ben een beetje in de war, dus om het te verduidelijken, open je de ontluchter maar een fractie zodat er weerstand is om de remhendel aan te trekken, en dan pomp je gewoon weg zonder de nippel te openen/sluiten? (terwijl je natuurlijk het reservoir bijvult)

Sorry dat ik lastig ben, veel plezier met rijden.
 
#21 ·
Interessant schrijven. Ik zal deze methode proberen als ik mijn nieuwe (oude) 600 k1 krijg. Als je zegt:



Ik ben een beetje in de war, dus om het te verduidelijken, open je de ontluchter maar een fractie zodat er weerstand is om de remhendel aan te trekken, en dan pomp je gewoon weg zonder de nippel te openen/sluiten? (terwijl je natuurlijk het reservoir bijvult)

Sorry dat ik lastig ben, veel plezier met rijden.
Ja. Precies. Zolang je de teflon tape op de schroefdraad hebt en de slang op de nippel, is er geen reden om de nippel elke keer te sluiten. De reden dat de "ouderwetse" manier het sluiten van de nippel vereist, is om te voorkomen dat er lucht in het systeem komt bij het loslaten van de hendel. Dat kan niet gebeuren met deze methode.
 
#25 ·
Veel verschillende variaties geprobeerd van hoe de mityvac te gebruiken.
 
#30 ·
Kun je de teflontape gewoon permanent op de schroefdraad laten zitten, of vervang je deze elke keer?

Ik vroeg me ook af, toen je zei dat je de slang op de ontluchters moet aansluiten, of dit betekent dat je 3 slangen tegelijk van elke ontluchter naar de opvangfles laat lopen en dan het proces doorloopt?

Bedankt voor de hulp, ik heb het altijd met de traditionele methode gedaan - ik ben benieuwd om dit uit te proberen.
 
#31 ·
Als je de opstelling echter verplaatst, wees er dan van bewust dat remvloeistof corrosief is, dus wees voorzichtig dat je het niet morst of laat druppelen, en als je dat wel doet, maak het dan zo snel mogelijk schoon.