Suzuki GSX-R Motorcycle Forums Gixxer.com banner

Zawór (exup) - usunąć czy wymienić?

1 reading
32K views 33 replies 12 participants last post by  tsonksen  
#1 · (Edited)
Cześć,

Mam pewne problemy z zaworem set. Do dziś myślałem, że nazywa się exup - mam na myśli tę małą rzecz po prawej stronie motocykla, pod zbiornikiem.


W każdym razie, od czasu do czasu (choć rzadko) dostaję błąd Fi (zmienia się wraz z temperaturą płynu chłodzącego), a kontrolka ostrzegawcza jest włączona. Wszystko, co muszę zrobić, to wyłączyć i włączyć motocykl, a błąd znika. Do tej pory za każdym razem, gdy włączałem zapłon, słyszałem i widziałem, jak ten mały silnik się porusza. Mój przyjaciel, od którego kupiłem motocykl, powiedział mi, że również miał z tym problemy, że czasami się nie poruszał.

Więc mój drugi przyjaciel, który również ma ten sam motocykl, mówi mi, żebym się tego pozbył (usunął lub zablokował w pełni otwartym położeniu i odłączył przewód) i że różnica jest niewielka, jeśli w ogóle. Ale czytałem, że usunięcie go może spowodować, że motocykl straci trochę mocy w niskim zakresie obrotów.

Co polecasz? Usunąć czy wymienić? A jeśli wymienić - czy trudno jest ponownie ustawić go prawidłowo?
 
#12 ·
PS. Mogę wyłączyć silnik za pomocą wyłącznika awaryjnego, ale zostawić zapłon włączony, aby odczytać kody, prawda?
To nie zadziała, ponieważ wyłącznik awaryjny wyłączy zasilanie ECU. Możesz zatrzymać silnik, jeśli zatrzymanie go jest absolutnie konieczne.
Radziłbym nasmarować kable i przejść przez procedurę prawidłowego ustawienia napięcia kabli, zgodnie z instrukcją serwisową fabryki. Następnie, jak powiedzieli inni, przełącz motocykl w tryb serwisowy bez wyłączania go i sprawdź kod, aby sprawdzić, czy jest to zawór wydechowy.
+1 do tego, a także czyszczenie przed smarowaniem również nie zaszkodzi. Również czyszczenie samego zaworu (w przeciwieństwie do pokazanego siłownika) może również pomóc. W każdym razie fakt, że usterka jest przerywana, sugeruje problem z gromadzeniem się brudu.
 
#4 ·
Po prostu zostaw to włączone, gdy przełączysz w tryb serwisowy. Bardzo możliwe, że to siłownik zaworu, ale mimo wszystko ważne jest, aby to sprawdzić.

Wiele osób zaleca usunięcie go, ale to naprawdę zależy od ciebie, czy wymienisz go, czy usuniesz. Przeszukaj forum, a być może znajdziesz przydatne informacje na ten temat :thumbup
 
#5 ·
Zrobię to :) Zaktualizuję, następnym razem, gdy zaświeci się kontrolka FI i dam znać, jaki jest kod.

W międzyczasie poczytam o tym, ale jeśli ktoś czytający ten wątek usunął / naprawił zawór zestawu, proszę dać mi znać, jak to się dla was skończyło.
 
#6 ·
Kupiłem swój K5 Liter z całym zaworem usuniętym ze środkowej rury i ma karbonowy tłumik Yoshi - bez osłony przeciwiskrowej.
Widziałem, że mechanizm, który miał kable, wciąż jest pod siedzeniem.
Nie mam żadnych kodów, a jeśli ogranicza to moc na niskich obrotach, to mi to odpowiada (zresztą nie sądzę, żeby to robiło), bo to bestia!
Posiadanie Z bomb TRE również wydaje się pomagać.

Czy szukałeś już informacji na temat odłączenia tego?

Powodzenia
 
#7 ·
Kup Servo Buddy i miej to z głowy
 
#9 ·
Nasmarowałbym twoje kable i przeszedł przez procedurę prawidłowego ustawiania naprężenia kabli, zgodnie z opisem w instrukcji serwisowej fabryki. Następnie, jak mówili inni, przełącz swój motocykl w tryb serwisowy bez wyłączania go i sprawdź kod, aby zobaczyć, czy dotyczy on zaworu wydechowego.
 
#13 ·
Czytałem o tym i jestem trochę zdezorientowany. Czy muszę usunąć tylko ten mechanizm ruchu pod siedzeniem i podłączyć Servo Buddy/odciąć kabel? A może trzeba zrobić coś więcej?
Nie widzę powodu, dla którego miałbyś to usuwać, dopóki nie potwierdzisz, że to faktyczny problem. A nawet wtedy nadal próbowałbym to wyczyścić i odpowiednio ustawić oraz wymienić serwo, zanim całkowicie to usunę. Pomaga to poprzez zwiększenie ciśnienia w celu złagodzenia spadku momentu obrotowego w okolicach 3000-4000 obr./min, więc usunięcie tego nie jest do końca korzystne.
Mój sprawiał mi problemy i tak naprawdę miałem zamiar to naprawić, dopóki w końcu nie odważyłem się i kupiłem pełny wydech.
 
#17 · (Edited)
Ok Myślę, że w końcu to rozumiem :) Zacznę od sprawdzenia kodu przy następnym błysku FI.

Jeśli to to, spróbuję nasmarować kable i ustawić napięcie, a także wyczyścić sam zawór. Jeśli to się nie uda, zrobię to, co powiedział -JK750- i usunę kable (ale zostawię serwo tak, jak jest) i usunę prawy kabel z ECU.

Jedyne dwie rzeczy, o które muszę zapytać, aby w pełni zrozumieć, jak to działa, to:

  1. Jeśli odłączę kable idące od silnika serwo pod siedzeniem do zaworu, czy muszę coś zrobić, żeby zostawić go całkowicie otwartym, czy po prostu zatrzaśnie się i tam zostanie?
  2. Jeśli znajdę tani silnik serwo, czy muszę zrobić coś skomplikowanego po zainstalowaniu nowego? Chodzi mi o to, czy trudno jest prawidłowo ustawić kable?

Przepraszam za wszystkie pytania dla noobów, ale mam tę głupią rzecz, że muszę dokładnie wiedzieć, jak coś działa, zanim spróbuję z tym majstrować.
 
#33 ·
Ok Myślę, że w końcu to rozumiem :) Zacznę od sprawdzenia kodu przy następnym błysku FI.

Jeśli to to, spróbuję nasmarować linki i ustawić napięcie, a także wyczyścić sam zawór. Jeśli to się nie uda, zrobię to, co powiedział -JK750- i usunę linki (ale zostawię serwo tak, jak jest) i usunę prawy kabel z ECU.

Jedyne dwie rzeczy, o które muszę zapytać, aby w pełni zrozumieć, jak to działa, to:

  1. Jeśli odłączę linki idące z silnika serwo pod siedzeniem do zaworu, czy muszę coś zrobić, żeby zostawić go całkowicie otwartym, czy po prostu się otworzy i tam zostanie?
  2. Jeśli znajdę tani silnik serwo, czy muszę zrobić coś skomplikowanego po zainstalowaniu nowego? Chodzi mi o to, czy trudno jest dobrze ustawić linki?
Przepraszam za wszystkie pytania noobów, ale mam tę głupią rzecz, że muszę dokładnie wiedzieć, jak coś działa, zanim spróbuję z tym majstrować.
Hej, spóźniłem się, ale mam podobny problem. Jak ogólnie znalazłeś wszystko?
 
#18 ·
O ile wiem, zawór jest sprężynowy otwarty. Więc powinno być w porządku, jeśli usuniesz kable. Dałoby to również możliwość sprawdzenia, czy porusza się swobodnie od otwartego do zamkniętego. Wydaje mi się, że inni używali drutu, aby upewnić się, że pozostaje otwarty. Ale myślę, że jest to zbędne.

Regulacja kabli jest nieco skomplikowana. Zasadniczo cały rozdział 6 instrukcji serwisowej dotyczy EXCVA. Zobacz także 4-54 do 4-59.

Kiedyś były informacje o usuwaniu EXCVA tutaj. Ale wszystko, co teraz dostaję, to pusta strona. Było to głównie dla K1/K2, ale miało kilka uwag na temat K3/K4. Jego metoda przecinania przewodów do silnika i zwierania ich razem była moim zdaniem słaba. Użycie złącza jako wtyczki zwarciowej wydawało się lepszym rozwiązaniem.

Możliwe jest również usunięcie kabli i pozostawienie silnika serwo na miejscu. Następnie zainstaluj ogranicznik obrotu zamiast koła pasowego serwo.
Image

To jest część K5/K6, ale myślę, że jest też część K3/K4 - lub to również tam działa.
 
#19 ·
OK Bill,
Teraz zmusiłeś mnie do sprawdzenia pod siedzeniem, jak mój został pozostawiony itp.
Pamiętam, że widziałem to niedawno podczas innych prac konserwacyjnych i wiem, że mój zawór zniknął ze środkowej rury, tylko nie jestem pewien, co zrobili z tą rzeczą serwo.

Jak być może wiesz, byłem zaskoczony, FWIW
Aprilia V4 ma podobny zawór wydechowy, który jest wyraźnie widoczny po prawej dolnej stronie motocykla.
 
#28 ·
Todd, tutaj (Rys. 32-37) czego szukać.
Dzięki Bill, właśnie zobaczyłem ten post.

Tak, tak to wygląda i WIEM, że w ogóle nie mam już zaworu.
Ma środkowy rurę Ti i pełny karbonowy tłumik Yoshi.
I żadnych świateł Fi itp. Z tego powodu zamierzam zostawić go tam pod siedzeniem.
Nie potrzebuję tej niewielkiej redukcji wagi, jaką by to dla mnie było i ryzykuję wyrzucenie kodu.
 
#23 ·
Nie wiem, jaka jest rzeczywistość, ale instrukcje Yoshimury wyraźnie stwierdzają (strona 4), że serwo musi pozostać podłączone elektrycznie do K3/K4. Ustawienie zaworu w pozycji otwartej i usunięcie przewodu B/Br do ECM może wystarczyć, ale po prostu musisz to wypróbować. Sugeruję, abyś obserwował cykl zaworu podczas sekwencji włączania, aby zobaczyć, jakie są pozycje otwarte i zamknięte, aby mieć pewność, że zostawiasz go w pozycji otwartej. Zrobienie znaku odniesienia markerem w pozycji otwartej byłoby pomocne.
 
#24 ·
Tak, czytałem to.

Mógłbym również po prostu usunąć kable z serwa do zaworu i zostawić serwo podłączone. W przypadku kontrolki FI usunąłbym również przewód z ECU. To prawdopodobnie najłatwiejszy i najszybszy sposób, ale na razie nie chcę odłączać kabli. Chciałbym porównać, jak jeździ z i bez zaworu Set i jeśli zdecyduję, że chcę go zachować, byłoby łatwiej, gdyby kable pozostały nienaruszone (nie trzeba ich regulować).
 
#25 ·
Zauważyłem coś, czego nie mogę naukowo udowodnić :D
Zawory wydechowe występują w motocyklach wyścigowych I4 crossplane, V4, V2.
W motocyklach wyścigowych I4 flat plane nie ma zaworu wydechowego (tuż przed tłumikiem). Z wyjątkiem zeszłorocznego (lub 2-3 lata temu) Kawa wsbk. Ale ten motocykl miał podzielone przepustnice. Założę więc: nie ma wzrostu wydajności w I4 flat plane, ponieważ wszystko jest symetryczne, a rury mają równą długość. Plus ja też pamiętam magazyn, który przeprowadzał testy na hamowni, gdzie zawór został uznany za "narzędzie specyfikacji" (na przykład kontrola poziomu hałasu przy określonych obrotach) lub tak pamiętam :lol:
 
#26 ·
O ile wiem, zasada działania zaworów typu SET/EXUP ma zastosowanie do wszystkich konstrukcji silników. To, czy inne względy konstrukcyjne (przede wszystkim natury przestrzennej, jak przypuszczam, ale najprawdopodobniej także inne, o których w ogóle nie wiem) pozwalają na użyteczne wdrożenie, lub czy ktoś by się tym przejmował, biorąc pod uwagę zamierzone zastosowanie konkretnego motocykla, to oczywiście inna sprawa.
 
#27 · (Edited)
Mała aktualizacja: Upewniłem się, że to zawór - zrobiłem diagnozę i dostałem kod błędu C46, więc wkrótce odłączę zawór i dam znać, jak to zadziałało.

Ale mam inne pytanie - dzisiaj zauważyłem, że kiedy obracam przepustnicę, natychmiast wraca, ale obroty pozostają na sekundę, a potem spadają - jakby opóźnienie lub coś w tym stylu. Kiedy otwieram i zamykam przepustnicę ręką, działa jak urok - natychmiastowa reakcja. Myślałem, że to linki przepustnicy, ale są dobrze wyregulowane, przepustnica otwiera się i natychmiast wraca - bez opóźnień. Wyłączyłem i włączyłem silnik kilka razy i raz działał idealnie, ale następnym razem obroty znowu się opóźniły. Czy to może być wadliwy zawór, który reaguje wolno?

Hare's a video -
(o 0:30 otwieram i zamykam przepustnicę ręką, aby pokazać, jak powinno to działać).
 
#29 ·
Ale mam inne pytanie - dzisiaj zauważyłem, że kiedy obracam przepustnicę, natychmiast wraca, ale obroty zostają na sekundę, a potem spadają - jakby jakieś opóźnienie. Kiedy otwieram i zamykam przepustnicę ręką, działa jak urok - natychmiastowa reakcja. Myślałem, że to linki przepustnicy, ale są dobrze wyregulowane, przepustnica otwiera się i natychmiast wraca - bez opóźnień. Kilka razy wyłączyłem i włączyłem silnik i raz działało idealnie, ale następnym razem obroty znowu się opóźniały. Czy to może być wadliwy zawór, który reaguje powoli?
Cóż, jestem noobem :grin2: Poluzowałem trochę linkę powrotną i linkę ciągnącą i działa jak urok :) Kilka razy włączyłem i wyłączyłem silnik, żeby się upewnić, że to nie przypadek.
 
#30 ·
Cześć, minęło trochę czasu. Przetestowałem, jak działa motocykl z zablokowanym zaworem w pełni otwartym (wyłączyłem zapłon, gdy był w pełni otwartej pozycji i odłączyłem odpowiedni kabel od ECU).

- przy wyższych obrotach działa lepiej,
- w zakresie średnich/niskich obrotów trochę stracił na mocy
- obroty na biegu jałowym nie są tak stabilne jak w przypadku prawidłowo działającego zaworu.

W moim przypadku to serwo powoduje problemy, ponieważ czasami się nie obraca. Spróbuję nasmarować je WD40. Jeśli to nie pomoże, po prostu wymienię serwo, ale czy muszę przechodzić całą procedurę regulacji po wymianie silnika serwo?
 
#32 ·
- Obroty na biegu jałowym nie są tak stabilne, jak przy prawidłowo działającym zaworze
Mój 04 1K ma usunięty siłownik zaworu SET z odłączonym pinem ECU i ma najpłynniejszy bieg jałowy, jaki kiedykolwiek słyszałem w motocyklu. Blub blub blub blub, jest idealny. Musiałem jednak wyważyć korpusy przepustnicy na biegu jałowym, żeby to osiągnąć.
 
#31 ·
WD40 jest wątpliwy, ponieważ po prostu wyparuje, pozostawiając bardzo mało pozostałości. Lepiej jest zdemontować serwo i poszukać uszkodzonych elementów. Istnieje przydatny wątek tutaj, ale musisz być zatwierdzonym członkiem, aby zobaczyć zdjęcia, a to zajmuje kilka dni. Inny to tutaj. Post #9 (kliknij, aby powiększyć zdjęcia) pokazuje uszkodzone styki sprężynowe na głównym kole zębatym. To lub zęby przekładni mogą być słabym punktem. Dodaj trochę wodoodpornego smaru, jeśli jest go mało.

Prawdopodobnie musisz przejść procedurę regulacji po wymianie czegokolwiek istotnego.
 
#34 ·
Hovard01,
Zazwyczaj prosimy nowych członków o zamieszczenie krótkiego wstępu w dziale 'starting line'.
Opowiedz nam trochę o sobie, swoim doświadczeniu, swoim motocyklu!
I możesz mieć więcej szczęścia, jeśli założysz nowy wątek dotyczący swojego motocykla, zamiast odpowiadać na 2-letni post...
(O co dokładnie pytasz?)