Suzuki GSX-R Motorcycle Forums Gixxer.com banner

Juiste manier om quickshifter te gebruiken

1 reading
14K views 10 replies 10 participants last post by  WyldCFH  
#1 ·
Hallo mensen, ik ben gewoon op zoek naar wat gedachten of advies over de juiste manier om de quickshifter-functie in onze motoren te gebruiken. Ik rijd meestal op wegen in de stad, dus de QS is onnodig, maar als ik hem op open snelwegen of bochtige wegen aanzet, voel ik de zachtheid van de versnellingen die inschakelen niet echt, vooral bij het overschakelen van de 1e naar de 2e versnelling (soms krijg ik neutraal, zo irritant). Ik dacht dat de QS-modus 1 te ruw was, dus ik heb hem op modus 2 gezet. Ik voel echter nog steeds dat de tandwielen te hard inschakelen, ik voel me er niet prettig bij te denken dat ik de versnellingsbakcomponenten te veel belast. De vragen zijn: Ten eerste: trap ik de schakelhendel te zacht en krijg ik daarom neutraal in plaats van de 2e versnelling? Sommige Aprilia-mensen zeggen dat de handleiding het gebruik van QS van 1 naar 2 en bij lage toeren niet aanbeveelt, misschien is onze GSXR vergelijkbaar. Ten tweede: doe ik iets verkeerd of is het normaal om de versnellingen te voelen en te horen inschakelen, zelfs met de QS aan? Ik wil niets verslijten. Dit is mijn eerste motor met quickshifter, dus ik ben een ouderwetse koppelingsschakel-man van een R6 uit 2008. Ten derde: weten jullie of het gebruik van de quickshifter de koppeling spaart of de levensduur van de koppelingsplaten verlengt? Bedankt allemaal!

#3 ·
Ik heb gemerkt, vooral bij lagere toerentallen, dat het vasthouden van het gaspedaal bij een constante opening het schakelen soepeler maakt. Ik gebruik het niet vaak als ik in het verkeer van stoplicht naar stoplicht rijd. Meestal gebruik ik de mijne niet van de eerste naar de tweede versnelling, maar het lijkt prima te werken als ik het wel doe. Ook kan een te losse ketting de schakelingen wat ruw laten lijken. Ik ben dol op de QC, maar ik gebruik hem niet in alle scenario's.

#5 ·
Het doel van de QS is om schakelen met hoge prestaties te vergemakkelijken. Het elimineert de noodzaak om het gas terug te nemen en de koppeling te gebruiken. In een circuitsituatie is het van onschatbare waarde. Als je gewoon in de stad rondrijdt met lage toeren, dan heb je er geen voordeel van om het te gebruiken. Het is ook niet ontworpen om op die manier gebruikt te worden.

#7 ·
Ik vind de instelling leuk die de tijd voor de straat iets langer maakt en soepeler bij lagere toerentallen. Ik schakel na 6K en het gaat als boter voor mij. De truc is om je voet te timen met genoeg druk om de versnelling te veranderen en snel van de shifter af, lijkt voor mij het soepelst te zijn. Ik heb ook een 18 RSV4 met een quickshifter en de Suzuki is zo soepel dat de Aprilia aanvoelt als een oude jaren 90 F1-versnellingsbak op een 355 Ferrari of egate op een Gallardo. De Suzuki voelt als een PDK op een 911, dat is erg indrukwekkend.

#9 ·
Als je niet in de bovenste 1/3 van de RPM-band zit en vol gas geeft, gebruik dan de quickshifter niet. Bovendien, ongeacht of je snel schakelt of niet, duw bij het schakelen de shifter met kracht helemaal door zijn slag. Je vraagt het niet om te schakelen, je vertelt het.

#10 ·
Bedankt voor jullie antwoorden, jongens. Ik ben gisteren gaan rijden, heb de motor flink op toeren gejaagd en ben sneller gaan rijden. De QS werkt op die manier zeker soepeler. Ik merkte ook dat de automatische blipper bijna niet merkbaar is, maar ik hoop dat hij er is en werkt zoals het hoort.

#11 ·
Ik heb vandaag 320 mijl over de weg gereden, zowel in stop-and-go als op de snelweg. QS-modus 2. Soepel als boter op en neer, inclusief 1>2 en 2>1, schakelen vanaf 4k rpm en hoger.

Omdat het een 2017-model is, heb ik misschien uw kilometerstand overgeslagen, maar misschien heeft u een olieverversing nodig. Nieuwe olie of betere olie kan helpen.

Dit is de absoluut soepelste QS die ik ooit heb gebruikt... BMW flat twin in mijn GS, Ducati V4, KTM LC8 twin in de 1290 Super Duke; allemaal "grover", meer mechanisch gevoel en geluid.