Suzuki GSX-R Motorcycle Forums Gixxer.com banner

Is dit "Herky Jerky" / TPS?

1 reading
8.5K views 12 replies 5 participants last post by  dpapavas  
#1 ·
Mijn GSXR 600 uit 2006 heeft ongeveer 24.000 km op de teller staan, en in de paar duizend km dat ik hem tot nu toe heb, heb ik iets opgemerkt waarvan ik denk dat het de 'schokkerige' gasrespons is.

Als ik bijvoorbeeld met 50 km/u rijd met het gas op 0 en plotseling het gas opendraai naar bijvoorbeeld 50%+, merk ik een duidelijke ruk/schokbeweging als de motor begint te accelereren. Dit gebeurt in elke versnelling, hoewel het meer uitgesproken is in de lagere versnellingen, omdat die uiteraard meer 'kracht' hebben.

Hetzelfde gebeurt ook andersom: als ik bijvoorbeeld 100 km/u rijd bij 6000 tpm met het gas op iets meer dan 40% en ik plotseling het gas dichtdraai, schokt/rukt de motor opnieuw en word ik bijna een beetje uit mijn stoel gegooid.

Het maakt het rijden in een hoog tempo door bochten moeilijk, want zelfs met een zachte gasopname bij hoge toeren/snelheid is de ruk/schokbeweging op zijn best oncomfortabel en in het ergste geval verstoort het de handling/vering.

Omdat ik nog nooit een motorfiets heb gehad die dit eerder had, weet ik niet zeker of dit de goed gedocumenteerde 'schokkerigheid' is waarover is gepost.

Is wat ik heb beschreven de beruchte 'schokkerige' gasrespons? Zo ja, dan ga ik proberen de TPS aan te passen en de resultaten terug te melden.

#2 ·
Het maakt het rijden met een snelle snelheid door bochten moeilijk, omdat zelfs met een zachte gasrol bij hoge toerentallen/snelheid de ruk/schokbeweging op zijn best oncomfortabel is en de handling/vering in het slechtste geval verstoort.
[...]
Is wat ik heb beschreven de beruchte "herky jerky" gashendel? Zo ja, dan ga ik de TPS afstellen en de resultaten terugposten.
Nee. Hoewel dit technisch gezien een herky-jerky gasrespons is, wordt het niet veroorzaakt door een brandstofprobleem of een ander probleem met je motor, maar door een herky-jerky gasinvoer (door jou).

Laat me dit uitleggen: In de eerste versnelling maakt een GSX-R 600 ongeveer 60 pk met vol gas. Stel dat hij 40 pk maakt bij 50% open gas. Wanneer het gas dicht is, zorgen motor- en aandrijflijnverliezen ervoor dat je vertraagt, dus in zekere zin maakt het negatieve pk's, dus wanneer je "het gas op 50% zet", verander je het vermogen van de motor in een oogwenk met meer dan 40 pk. Dit gaat een evenredige verandering in acceleratie veroorzaken van remmen naar accelereren, waardoor het chassis wordt verstoord zoals je opmerkt, en waardoor je lichaam achterover wordt gegooid.

De situatie is vergelijkbaar, alleen omgekeerd in het geval van het plotseling dichtdraaien van het gas. De enige remedie hiervoor is om het niet te doen. Ik weet niet welke andere motoren je hebt gehad, maar de enige manier om weg te komen met schokkerige gasinvoer op de schaal die je beschrijft, is als de motor een lage vermogen-gewichtsverhouding heeft, computergestuurde gashendel die je invoer verzacht, of beide. Je vermeldt ook dat je problemen hebt wanneer je het gas soepel opendraait. Dit kan, in ieder geval gedeeltelijk, te wijten zijn aan een "herky-jerky" gashendel, maar het kan ook zijn dat je invoer gewoon niet soepel genoeg is. Het kan moeilijk zijn om een gashendel te verfijnen die het vermogen met 80 of 100 pk verandert van 0° naar 90°, vooral wanneer dat vermogen wordt toegepast op een belasting van minder dan 300 kg.

De "herky-jerky" wordt over het algemeen geassocieerd met de overgang van dat deel van de gasopening, waar je vertraagt, naar dat deel waar je accelereert. Afhankelijk van de versnelling en snelheid verandert het punt op de gasweg waar dat gebeurt, maar je gasinvoer op dat punt is vooral cruciaal (om redenen die al eerder zijn uitgelegd en die je kunt opzoeken met een sitezoekopdracht). Het kan ook gerelateerd zijn aan de werking van het gas wanneer je het volledig opent of volledig sluit, in welk geval een correct ingestelde TPS cruciaal is.

Tot slot, en neem dit alsjeblieft niet als een aanval op je rijvaardigheid, of een persoonlijke belediging, maar je opmerkingen kunnen impliceren dat je rijvaardigheid niet overeenkomt met de machine waarop je rijdt. Als dit niet het geval is, dan is alles geweldig, maar als dat wel zo is, kan het gevaarlijk zijn voor jou en de mensen om je heen, dus je moet hier zo onbevooroordeeld mogelijk over nadenken. Overweeg om voorzichtiger te rijden totdat je wat ervaring hebt opgedaan met het gedrag en de respons van je motor en de potentiële gevaren die het kan opleveren en versnel je leerproces door een paar boeken over rijtechniek te lezen, een paar sessies op een rijschool bij te wonen, etc.

#3 ·
Nee. Hoewel dit technisch gezien een schokkerige gasrespons is, wordt het niet veroorzaakt door een brandstofprobleem of een ander probleem met je motor, maar door een schokkerige gasinvoer (door jou). Laat me dit toelichten: In de eerste versnelling maakt een GSX-R 600 ongeveer 60 pk met volgas. Stel dat hij 40 pk maakt bij 50% gas. Wanneer het gas dicht is, zorgen verliezen in de motor en de aandrijflijn ervoor dat je vertraagt, dus in zekere zin maakt hij negatieve pk's, dus wanneer je "het gas naar 50% zet", verander je het vermogen van de motor in een oogwenk met meer dan 40 pk. Dit gaat een evenredige verandering in acceleratie veroorzaken van remmen naar accelereren, waardoor het chassis van slag raakt, zoals je opmerkt, en je lichaam achterover wordt geslingerd.

De situatie is vergelijkbaar, maar omgekeerd in het geval van plotseling het gas dichtdraaien. De enige remedie hiervoor is om het niet te doen. Ik weet niet welke andere motoren je hebt gehad, maar de enige manier om weg te komen met schokkerige gasinvoer op de schaal die je beschrijft, is als de motor een lage vermogen-gewichtsverhouding heeft, een computergestuurde gashendel die je invoer verzacht, of beide. Je vermeldt ook problemen te hebben wanneer je het gas soepel opendraait. Dit kan, tenminste gedeeltelijk, te wijten zijn aan een "schokkerige" gashendel, maar het kan ook zijn dat je invoer gewoon niet soepel genoeg is. Het beheersen van een gashendel die het vermogen van 0° naar 90° met 80 of 100 pk verandert, kan moeilijk zijn, vooral wanneer dat vermogen wordt toegepast op een belasting van minder dan 300 kg.
De motor die ik hiervoor had, was een 1000cc V-Twin sportmotor, dus als ik ooit gasgevoel en -controle nodig had, dan was het wel met die motor! :grin2:

Ik veronderstel dat als ik opnieuw lees wat ik eerder heb gepost en je reactie erop, ik de mate en agressiviteit van hoe ik "het gas geef" misschien heb overdreven, maar dat deed ik om duidelijk te maken wat de "schokkerigheid" veroorzaakte. Ik ervaar het niet als ik in de stad rondrijd, omdat ik niet constant agressief met het gas bezig ben. Ik merk het alleen echt als ik hard door de bochten rijd of op het circuit.

Je vermeldt ook problemen te hebben wanneer je het gas soepel opendraait.
Dit is het deel dat ik het meest irritant vind, want als ik hard rijd, vooral op het circuit waar gasklepcontrole cruciaal is voor de stabiliteit in de bochten en de juiste apexen, is er zelfs als ik extreem soepel met het gas omga, nog steeds een "schok" wanneer hij weer inschakelt na het vertragen. Hoewel hoe soepeler ik met het gas omga, hoe minder schokkerig het is (maar dit is te verwachten).

Ik kan gewoon proberen de TPS aan te passen om te zien of het effect heeft - zo niet, dan heb ik alleen maar mijn tijd verspild! :grin2:

Het "schokkerige" wordt over het algemeen geassocieerd met de overgang van dat deel van de gasopening, waar je vertraagt, naar dat deel waar je accelereert. Afhankelijk van de versnelling en de snelheid verandert het punt op de gasweg waar dat gebeurt, maar je gasinvoer op dat punt is bijzonder kritiek (om redenen die eerder zijn uitgelegd en die je kunt opzoeken met een zoekopdracht op de site). Het kan ook verband houden met de werking van het gas wanneer je het ooit volledig opent of volledig sluit, in welk geval een correct ingestelde TPS cruciaal is.

Tot slot, en beschouw dit alsjeblieft niet als een aanval op je rijvaardigheid, of een persoonlijke belediging, maar je opmerkingen kunnen impliceren dat je rijvaardigheid niet overeenkomt met de machine waarop je rijdt. Als dit niet het geval is, dan is alles geweldig, maar als dat wel zo is, kan het gevaarlijk zijn voor jou en de mensen om je heen, dus je moet hier zo onbevooroordeeld mogelijk over nadenken. Overweeg om voorzichtiger te rijden totdat je wat ervaring hebt opgedaan met het gedrag en de respons van je motor en de potentiële gevaren die het kan opleveren en versnel je leerproces door een paar boeken over rijtechniek te lezen, een paar sessies op een rijschool bij te wonen, enz.
Ik waardeer de bezorgdheid, maar kan met vertrouwen zeggen dat het niets te maken heeft met mijn rijvaardigheid of -capaciteiten. Ik rijd al meer dan 10 jaar en heb een aantal gevorderde rijcursussen gevolgd, zowel op als naast het circuit, en neem regelmatig deel aan circuitdagen. :cheers

#6 ·
Een kleine update over dit onderwerp - ik ben er eindelijk aan toegekomen om de TPS te lezen/aan te passen, zoals beschreven in deze fantastische gids: https://www.gixxer.com/forums/80-06...-750/185499-ahhh-good-old-herky-jerky-gone-repeatable-resulsts.html#post2984331

Mijn TPS-lijn stond in eerste instantie precies in het midden, en na de instructies in de bovenstaande thread heb ik hem zo afgesteld dat hij NET op de high-line markering stond.

Een korte rit door de stad later en ik heb al gemerkt dat de dingen veel, veel soepeler gaan dan vroeger.

Veel dank aan @Duff8402 voor hun uitwerking en instructies.

Ik hoop dat deze informatie in de toekomst iemand anders helpt!

#8 ·
Mijn TPS-lijn stond in eerste instantie precies in het midden, en na de instructies in de bovenstaande thread te hebben gevolgd, heb ik hem zo afgesteld dat hij NET op de hoge lijn stond.
Dus, stond hij in het midden met de motor die op de juiste stationairsnelheid draaide en warm was? En heb je hem onder dezelfde omstandigheden iets hoger gezet?

#7 ·
Ik had hetzelfde probleem met een van mijn fietsen. Als er weinig brandstof is, neem dan een zaklamp, kijk in de gastank naar de brandstofpomp en bedien de dodemansknop zodat de brandstofpomp aangaat. Terwijl de brandstofpomp aan het vullen is, kijk je in de tank, zie je benzine rondspuiten in de tank?

#10 ·
Ik denk dat hij nog steeds problemen heeft haha, het klinkt alsof hij TPS gebruikte om het probleem te compenseren in plaats van het te vinden.
Nee. Het aanpassen van de TPS naar iets hoger dan het midden kan het probleem hebben opgelost. Het is waar.

#11 ·
De kwestie is dat, als je de TPS controleert en afstelt met de motor uit, of wanneer deze niet is opgewarmd en in de snelle stationairloopmodus staat, de juiste (d.w.z. door de fabrikant gespecificeerde) instelling hoog zal zijn en als je hem in het midden zet, hij in feite laag zal zijn. Dus een mogelijke verklaring voor het hele probleem, of in ieder geval voor de gevallen die lijken te worden opgelost door de TPS hoog in te stellen, is dat de TPS op de een of andere manier laag is ingesteld, hetzij omdat iemand (zeg een monteur[*] of een vorige eigenaar) hem heeft ingesteld met de motor uit (wat de meest logische actie is en waar de servicehandleidingen, tenminste de oudere, niet erg specifiek over waren), of misschien omdat hij laag is afgedreven. Dan controleert de huidige eigenaar, in een poging de resulterende brandstofproblemen op te lossen, de TPS opnieuw met de motor uit, constateert dat hij "goed" is, maar stelt hem "hoog" in, wat in feite de juiste instelling is, en merkt dat het probleem is opgelost.

Of dat nu daadwerkelijk de manier is waarop deze "zet hem iets hoger"-regel tot stand is gekomen, of dat de OEM-instelling daadwerkelijk onjuist is, weet ik niet, daarom vraag ik het. Het was echter zeker het geval met mijn K4.

[*] Ik vroeg de monteur bij mijn dealer hoe hij hem instelt en het antwoord was "met de motor uit", dus het kan zeker gebeuren.

#13 ·
Welnu, men zou kunnen stellen dat een "schokkerig" probleem het gevolg kan zijn van vele verschillende oorzaken, en als een daarvan is dat de OEM de TPS-instelling niet goed kon krijgen, dan zou het zelf corrigeren van de instelling het probleem in die omstandigheden alleen oplossen. Het lijkt echter qua ontwerp een vrij eenvoudige zaak, dus ik vind het ook onwaarschijnlijk.

Hoe precies liep het "als rotzooi en met problemen" Just_Nick? Ik ben benieuwd, want hoewel ik het begrijpelijk vind hoe een kleine afwijking naar lager dan de specificatie een schokkerig [*] zou veroorzaken, zou ik verwachten dat een kleine verschuiving naar hoger dan de specificatie niet veel effect zou hebben, behalve dat het mengsel iets rijker wordt.

[*] Omdat de ECU zou denken dat het gaspedaal helemaal dicht was, terwijl dat niet zo was, zodat hij de brandstoftoevoer zou afsnijden of opnieuw zou starten wanneer het gaspedaal gedeeltelijk open stond, waardoor schokken beide kanten op zouden ontstaan.