Een totale newbie op dit forum - Hallo allemaal,
Kocht vorige maand een L5 en de motortemperatuur op het display geeft 100C aan en soms meer.
's Ochtends bij een koude start geeft de temperatuurmeter 27/32 C aan en stijgt naarmate de motor opwarmt.
Is het normaal of moet ik me zorgen maken?
Ik ben een beetje een oude man en totaal ontechnisch.
Vanuit een koude start, als de motor stationair draait, zal de temperatuur oplopen tot ongeveer 82 °C wanneer de thermostaat voor het eerst opengaat, en de temperatuur zal dan weer dalen tot ongeveer 74 °C.
De thermostaat zal dan weer gesloten zijn en de temperatuur zal weer beginnen te stijgen.
Maar zonder luchtstroom over de radiator doordat de motor stilstaat, zal de temperatuur, als de motor stationair blijft draaien, oplopen tot ongeveer 105 °C wanneer de kleine elektrische ventilator voor het eerst aanslaat.
Nu, met luchtstroom over de radiator van de kleine ventilator, zal de temperatuur beginnen te dalen en dalen tot ongeveer 95 - 97 °C en de kleine elektrische ventilator zal uitschakelen. Volledig normaal.
Zodra u continu boven de 60 km/u of meer gaat rijden, zal de radiator voldoende luchtstroom hebben om correct te werken, en de motorfiets moet dan pendelen tussen ongeveer 74 °C en 82 °C, aangezien de thermostaat continu opent/sluit om de juiste temperatuur te handhaven. Dit is wanneer 100 °C niet normaal is en er iets mis is als deze constant rond de 100 °C zit tijdens het rijden boven de 60 km/u.
Waarom laten OEM's de motortemperaturen boven de 100 °C komen... het is om alle condensatie (dwz water) die zich in de carters vormt door koude starts volledig te laten verdampen.
Vergeet ook niet dat het water/koelvloeistof niet kookt bij 100 °C, aangezien het koelsysteem onder druk staat via de radiatordop, wat het kookpunt aanzienlijk verhoogt tot ver boven de 100 °C.
Dus 100 °C is volkomen normaal als de motor stationair draait in de file of als u constant 40 km/u of minder rijdt.
De rest van de tijd tijdens het rijden boven de 60 km/u of meer, moet de motortemperatuur pendelen tussen ongeveer 74 °C en 82 °C, ongeacht of het een ijskoude dag is of een bloedhete zomerdag van 40 °C +.